Novosti

BJN RH (JAVNA NABAVA) – OBJAVLJENA SU DVA NOVA STRUČNA ČLANKA

U aplikaciji Bilten javne nabave u RH, u kategoriji Stručni članci, objavljen su dva nova članka pod nazivima: „Nepravilnosti u postupku nabave u kontekstu Ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava“ i „Izvršenje Ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava za projekte financirane iz EU fondova – Deset najčešćih nepravilnosti u praksi“.

U članku „Nepravilnosti u postupku nabave u kontekstu Ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava“ autorica ukratko pojašnjava ex post kontrolu postupka nabave te što su nepravilnosti u kontekstu javne nabave. Navodi primjere iz prakse najčešćih nepravilnosti koje se pojavljuju u postupcima javne nabave, a koje rezultiraju prijavom sumnje na nepravilnost tijekom ex post pregleda nabave.

Također, u članku se upućuje na relevantne dokumente koji određuju opseg kontrola koje se provode, te daje smjernice korisnicima bespovratnih sredstava kako u tekućoj financijskoj perspektivi izbjeći rizike nepravilnosti u javnim nabavama.

Od pristupanja Republike Hrvatske Europskoj uniji 2013. godine sredstva iz europskih fondova postala su jedan od glavnih pokretača razvoja gospodarstva, te važan izvor financiranja za projekte koji doprinose razvoju infrastrukture, poduzetništva, inovacija i društvenih usluga. U financijskoj perspektivi koja je u tijeku (2021-2027) osobito važnim su se pokazala iskustva stečena u prethodnoj financijskoj perspektivi, prilikom provedbe projekata financiranih iz operativnog programa Konkurentnost i kohezija i Fonda solidarnosti EU, te prilikom provedbe projekata financiranih iz Nacionalnog programa oporavka i otpornosti. Svaki od navedenih programa postavljao je pred korisnike zahtjeve specifične u odnosu na pojedini program. Međutim, zajedničko svim navedenim programima jest da su podrazumijevali transparentno i učinkovito korištenje EU sredstava, kroz provedbu postupaka javne nabave sukladno ZJN-u. Postupci javnih nabava financirani iz navedenih fondova podvrgnuti su strogim ex post kontrolama čija je svrha utvrditi je li učinjen propust koji bi se mogao okarakterizirati kao nepravilnost, te koji bi za posljedicu mogao imati određivanje financijske korekcije u određenoj vrijednosti ugovorenog iznosa nabave.

Svrha ovog članka je prikazati što čini ex post kontrolu postupka nabave, što su nepravilnosti u kontekstu javne nabave, te koje se najčešće nepravilnosti pojavljuju u postupcima javne nabave, a rezultiraju prijavom sumnje na nepravilnost tijekom ex post pregleda nabave. Također, svrha je uputiti na relevantne dokumente koji određuju opseg kontrola koje se provode, te dati smjernice korisnicima bespovratnih sredstava kako u tekućoj financijskoj perspektivi izbjeći rizike nepravilnosti u javnim nabavama financiranim iz Programa konkurentnost i kohezija 2021-2027.

Cilj članka „Izvršenje Ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava za projekte financirane iz EU fondova – Deset najčešćih nepravilnosti u praksi“ je ukazati na najčešće nepravilnosti u odnosu na dosadašnju praksu SAFU-a u provjerama nabava, a koja se temelji na nalazima revizora i uputama upravljačkog tijela. Naručitelj je odgovoran za pravilno provođenje postupka javne nabave i za svako kršenje prava Unije ili nacionalnog zakonodavstva, a koje proizlazi iz njegova nepravilnog postupanja koje opterećuje proračun Unije neopravdanim izdatkom. Svaka nepravilnost temelji se na utvrđivanju niza različitih okolnosti koje se ocjenjuju od slučaja do slučaja. Upravo je zato naručiteljima važno prepoznati najčešće nepravilnosti na temelju kojih će, vodeći se dobrim poznavanjem predmeta nabave i same svrhe provođenja određenog postupka, biti u mogućnosti izbjeći potencijalnu nepravilnost. Isto tako, naručitelj mora dobro poznavati tržište, slušati reakciju tržišta kroz prethodno savjetovanje i tijekom roka za dostavu ponuda. Nastavno, i iskoristiti mogućnost izmjena dokumentacije o nabavi tijekom roka za dostavu ponuda kako bi uvažio zahtjeve tržišta za izmjenom ili uvjeta ili nezakonitog dijela dokumentacije, ali i samoinicijativno uklonio pogreške prilikom sastavljanja dokumentacije. Opisane nepravilnosti jasno ukazuju na to da naručitelj mora voditi računa da traži minimalno sposobnog ponuditelja koji može izvršiti predmet nabave, a kroz kriterije za odabir ponude određuje kvalitetu ponude. Pravilno propisana dokumentacija o nabavi temelj je za ispravno proveden postupak pregleda i ocjene ponuda što smanjuje pogreške prilikom provođenja istog i posljedično mogućnost krivog odabira ponude.

Navedenim člancima mogu pristupiti svi pretplatnici Biltena, a više o Biltenu i modelima pretplate pročitajte na www.biltenjavnenabave.hr.